W załączeniu1 przedstawiamy pełne stanowisko Zarządu Głównego Związku Nauczycielstwa Polskiego w sprawie projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela.
W powyższym dokumencie możemy znaleźć uwagi o charakterze ogólnym oraz uwagi do projektowanych rozwiązań szczegółowych m.in.:
1. w opinii ZNP jest nie do przyjęcia takie modyfikowanie przepisów, które rodzi obawę że w konsekwencji wynagrodzenie nauczycieli będzie w całości kształtowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako organy prowadzące szkoły co spowoduje destabilizowanie ich sytuacji zawodowej.
2. ZNP podziela opinię projektodawcy że dodatek wiejski jest świadczeniem o charakterze socjalnym i jako taki nie powinien być powiązany z wynagrodzeniem zasadniczym. Jednakże środki na dodatek wiejski nie powinny być wliczane do wysokości środków na wynagrodzenia nauczycieli, gdyż – jako środki o charakterze socjalnym – nie stanowią jego części.
3. W sprawie ograniczenia niektórych uprawnień socjalnych nauczycieli nieadekwatnych do współczesnych realiów społeczno – gospodarczych ZNP uważa że rozważenia wymaga przedstawiona propozycja ograniczenia niektórych uprawnień socjalnych nauczycieli jednakże ewentualne ograniczenie uprawnień socjalnych powinno nastąpić z zachowaniem zasady ochrony praw nabytych.
4. Doprecyzowania wymagają zasady przeznaczania środków wyodrębnianych przez organy prowadzące na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli. Jednocześnie z satysfakcją odnotowano, że projektodawcy nie rekomendują obniżenia środków przeznaczonych na dofinansowanie doskonalenia nauczycieli poniżej 1% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli na kolejne lata budżetowe.
5. Poważne wątpliwości prawne budzą przedstawione do zaopiniowania określenia wymiaru i terminu udzielenia nauczycielom urlopu wypoczynkowego. Podkreślić również należy, że nie ma żadnego uzasadnienia dla różnicowania w ustawie wymiaru nieprzerwanego urlopu nauczyciela i nauczyciela pełniącego funkcję dyrektora.
6. Całkowicie nie do zaakceptowania jest propozycja wydłużenia z 7 do 20 lat wymaganego okresu pracy uprawniającego do skorzystania z tego urlopu oraz ograniczenie jego wymiaru do jednego roku. Argumentacja ZNP w tym zakresie znajduje potwierdzenie w ocenach specjalistów z zakresu medycyny pracy, na dowód czego załączono opinię sporządzoną przez krajowego konsultanta Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, prof. dr hab. med. Mariolę Śliwińską-Kowalską.
7. W sprawie rozszerzenia zakresu rejestrowania zajęć i czynności realizowanych przez nauczycieli w
opinii Związku Nauczycielstwa Polskiego, należy na poziomie ustawy opracować regulację, która w
pełniejszy sposób pozwoli nauczycielom potwierdzać realizację ich zawodowych obowiązków. Związek opowiada się jednak przeciw nakładaniu na nauczycieli biurokratycznego obowiązku rejestrowania realizowanych zajęć i czynności, zwłaszcza innych niż zajęcia prowadzone bezpośrednio z uczniami.
Widzi natomiast konieczność doprecyzowania zapisów ustawy w zakresie:
a) ograniczenia możliwości realizowania przez nauczycieli dodatkowych godzin (tzw. karcianych) w formie zajęć opieki świetlicowej
b) ograniczenia nadmiernej swobody Samorządów przy ustalaniu pensum nauczycieli logopedów, pedagogów, psychologów i doradców zawodowych.
8. Związek Nauczycielstwa Polskiego zawsze postrzega pozytywnie wspomaganie działalności szkoły przez rodziców. Z pełną aprobatą odnosimy się do propozycji zmian zwiększających rolę rodziców uczniów w planowaniu i monitorowaniu pracy szkoły. Wątpliwości Związku budzi jednak koncepcja udziału członka rady rodziców w postępowaniu awansowym nauczyciela.
9. ZNP za niezasadne uważa zmiany projektowane w składach komisji kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych polegające na ograniczeniu udziału w nich ekspertów oraz wyeliminowaniu udziału przedstawicieli nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty. Zdaniem ZNP, zmiany w składach komisji powinny być ukierunkowane odwrotnie i służyć dalszemu pogłębianiu ich fachowego, eksperckiego charakteru.
10. Poważne wątpliwości prawne budzi propozycja usytuowania komisji dyscyplinarnych przy organach prowadzących. Dla wprowadzenia takiego rozwiązania brak jest uzasadnienia prawnego, zakres wskazanych w ustawie o systemie oświaty kompetencji organu prowadzącego obejmuje bowiem tylko sprawy administracyjne i finansowe, a nie dotyczy spraw kadrowych nauczycieli.
Powyższe punkty są skrótami z całości dokumentu do lektury którego zachęcamy wszystkich pracowników oświaty, którym los polskiej oświaty i nauczycieli nie jest obojętny.
Stanisław Mejszutowicz
Prezes Oddziału ZNP
Popularity: 25% [?]